ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLAkt prawny: XX/107/2012Drukuj informacjęAkt prawny: XX/107/2012

Szczegóły informacji

XX/107/2012

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Rodzaj: Nieokreślony

Status: Obowiązujący

Sesja:

Kadencja:

Data wejścia w życie: 2012-06-26

Data podjęcia/podpisania: 2012-06-26

Tytuł aktu:

w sprawie zmiany Statutu Łużyckiego Związku Gmin. 

Na podstawie:

Na podstawie art. 67 ust 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz. 777, i Nr 217, poz. 1281, z 2011r. Nr 149, poz. 887), uchwala się co następuje: 
 

Treść:

§ 1. W Statucie Łużyckiego Związku Gmin (Dz. Urz. Woj. Lubus. z 2002r., Nr 77, poz. 1024 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 
 
1)§ 2 otrzymuje brzmienie: 
" § 2. Członkami Związku są następujące gminy: 
1) Brody, 
2) Gozdnica o statusie miejskim, 
3) Gubin o statusie miejskim, 
4) Jasień, 
5) Iłowa, 
6) Lipinki Łużyckie, 
7) Lubsko, 
8) Łęknica o statusie miejskim, 
9) Trzebiel, 
10) Tuplice, 
11) Wymiarki, 
12) Żary, 
13) Żary o statusie miejskim, 
14) Żagań, 
15 Żagań o statusie miejskim.", 
 
2)w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„ 2. Wysokość wpisowego dla pozostałych członków wynosi 5-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.).”; 
 
3)§ 8 otrzymuje brzmienie: 
„§8.1. Zadaniem Związku jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin – uczestników Związku w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz skorelowanych z nim innych usług publicznych. 
2. W szczególności do zadań Związku należy: 
1) wspólne planowanie, wykonywanie i eksploatowanie obiektów z zakresu ochrony środowiska; 
2) wdrażanie nowoczesnych technologii gospodarowania odpadami; 
3) prowadzenie edukacji w zakresie ochrony środowiska; 
4) planowanie, wykonywanie i eksploatowanie obiektów z zakresu infrastruktury technicznej i społecznej o znaczeniu ponadgminnym; 
5) pozyskiwanie środków finansowych na realizację planowanych inwestycji; 
6) tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Związku lub zapewnianie wykonania tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych; 
7) budowa i prowadzenie schronisk dla zwierząt; 
8)objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi; 
9) nadzorowanie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym nadzorowanie realizacji zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; 
10) ustanowienie selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji; 
11) tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców Związku, w tym wskazanie miejsc, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych; 
12) zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła; 
13) zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych; 
14) zapewnienie odpowiedniego ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; 
15) prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych; 
16) udostępnianie na stronie internetowej Związku oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacje o: 
a) podmiotach odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Związku, zawierające firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, 
b) miejscach zagospodarowania przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości z terenu Związku zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, 
c) osiągniętych przez Związek oraz podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, które nie działają na podstawie umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i nie świadczą takiej usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, w danym roku kalendarzowym wymaganych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, 
d )podmiotach zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, zawierające: firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres zbierającego zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, adresy punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terenie Związku; 
e) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zawierające: firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, adresy punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie Związku, wraz ze wskazaniem godzin przyjmowania odpadów. 
17) dokonanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Związku w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym: 
a) możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, 
b) potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, 
c) kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych, 
d) liczby mieszkańców, 
e) liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie, którzy nie zawarli stosownej umowy, w imieniu których Związek winien podjąć działania w zakresie odbierania odpadów komunalnych, 
f) ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Związku, 
g) ilości zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania odbieranych z terenu Związku; 
18) sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.”; 
 
4)w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2. Na wniosek wójta lub burmistrza rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu zastępcy wójta lub burmistrza albo radnemu.”; 
 
5)w § 10 uchyla się ust. 7; 
 
6)§ 12 otrzymuje brzmienie: 
„§ 12. Do kompetencji Zgromadzenia należy: 
1) wybór i odwołanie Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Zgromadzenia; 
2) wybór i odwołanie członków Zarządu, w tym Przewodniczącego Zarządu oraz Zastępcy Przewodniczącego Zarządu; 
3) wybór Komisji Rewizyjnej; 
4) powołanie komisji Zgromadzenia i ustalenie przedmiotu ich działania; 
5) przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu; 
6) uchwalanie planu finansowego Związku (budżetu); 
7) rozpatrywanie i zatwierdzanie przedstawianych przez Zarząd programów wieloletnich i planów rozwoju; 
8) zatwierdzanie wysokości corocznych składek uczestników Związku oraz ustalanie zasad udziału w pokrywaniu kosztów przedsięwzięć gospodarczych Związku; 
9) określenie wysokości kwoty, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania; 
10) postanowienie o nawiązaniu stosunku pracy na podstawie wyboru z Przewodniczącym Zarządu i ustalenie w takim przypadku wynagrodzenia dla Przewodniczącego Zarządu; 
11) uchwalanie Regulaminu obrad Zgromadzenia oraz Regulaminów pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej; 
12) rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu z wykonania planu finansowego oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu; 
13) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących w szczególności: 
a) nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości, 
b) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, 
c) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym, 
d) tworzenia i przystępowania do spółek i innych osób prawnych oraz rozwiązywania i występowania z nich; 
14) wyrażanie zgody na przystąpienie nowych członków; 
15) zatwierdzenie wysokości opłat za korzystanie z obiektu i urządzeń Związku; 
16) powołanie na wniosek Zarządu, Głównego Księgowego (Skarbnika Związku); 
17) rozpatrywanie skarg i zażaleń dotyczących działalności Związku, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.”; 
18) podejmowanie stosownych uchwał, których obowiązek podjęcia bądź możliwość podjęcia wynika z obowiązujących przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem takich uchwał jak: 
a) uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Związku, 
b) uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki takiej opłaty i stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności, 
c)uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, 
d) uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, 
e) uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, 
f) uchwała w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy są zobowiązani zawrzeć umowę na odbieranie odpadów komunalnych, z wyjątkiem opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych 
g) uchwała w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, 
h) podjęcie uchwały w zakresie sposobu obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości będącej jednocześnie nieruchomością zamieszkałą i nieruchomością, na której nie mieszkają mieszkańcy, 
i) uchwała w sprawie podziału obszaru związku na sektory, 
j) uchwała w sprawie rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez związek w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wysokości cen za te usługi.”; 
 
7)§ 13 otrzymuje brzmienie: 
„§ 13. 1. Zgromadzenie na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego Zgromadzenia i jego Zastępcę. Wyboru dokonuje się odrębnie w głosowaniu tajnym. 
2. Funkcji Przewodniczącego ani Zastępcy Przewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Związku lub członka Komisji Rewizyjnej Związku. 
3. Odwołanie Przewodniczącego lub jego Zastępcy następuje w głosowaniu tajnym. 
4. Rezygnacja z funkcji złożona przez Przewodniczącego lub jego Zastępcę przyjmowana jest w głosowaniu jawnym.”; 
 
8)§ 16 otrzymuje brzmienie: 
„§ 16. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia zwołuje i przewodniczy obradom burmistrz gminy Żary o statusie miejskim, do momentu wyboru nowego Przewodniczącego Zgromadzenia.”; 
 
9)w § 17 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się treść w brzmieniu: „z zastrzeżeniem § 12 pkt 10.”; 
 
10)uchyla się § 18; 
 
11)w § 20 ust. 1 pkt 3) otrzymuje brzmienie: 
„3) członkowie w liczbie nie większej niż 4.; 
 
12)w § 22 dodaje się punkty 11) 12), 13), 14) w brzmieniu: 
„11) wnioskowanie do Rad Gmin (uczestników związku) w sprawie zmian w statucie Związku.”; 
„12) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości Związku, 
13) podejmowanie czynności zmierzających do wyegzekwowania należności pieniężnych przysługujących Związkowi, 
14) prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.”; 
 
13)uchyla się § 23; 
 
14)w § 24 
a) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: 
„2. Przewodniczący Zarządu może upoważnić Dyrektora Biura do załatwiania niektórych bieżących spraw, podpisywania określonej korespondencji, dokumentów, kierowania administracją związku, jak również reprezentowania związku na zewnątrz, w takim zakresie w jakim nie należy to do innych organów Związku.”; 
b) pkt 6) otrzymuje następujące brzmienie: 
„6) podejmuje czynności należące do właściwości Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, z wyjątkiem wydawania decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej oraz stanowienia aktów prawa miejscowego, przy czym czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu”; 
 
15)§ 25 otrzymuje brzmienie: 
„§ 25. 1. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Związku, składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd. 
2. Zarząd może upoważnić Dyrektora Biura Związku do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności związku. 
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Głównego Księgowego (Skarbnika Związku).”; 
 
16)uchyla się § 26; 
 
17)w § 27: 
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
„2. Pracą biura kieruje powołany przez Przewodniczącego Zarządu Dyrektor Biura.”; 
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu: 
„3. Organizację biura oraz szczegółowy zakres jego działania określi regulamin organizacyjny, który opracuje Dyrektor Biura a zatwierdzi Zarząd.”; 
 
18)w § 34 dodaje się pkt 8) w brzmieniu: 
„8) opłaty pobierane z tytułu wykonywania zadań Związku.”; 
 
19)§ 35 otrzymuje brzmienie: 
„§ 35. 1. Członkowie Związku ponoszą koszty wspólnej działalności przez opłacanie rocznej składki proporcjonalnej do liczby mieszkańców gmin. 
2. Do naliczenia rocznej składki przyjmuje się liczbę ludności w danej gminie zgodną z liczbą ludności określoną w piśmie Ministerstwa Finansów przyjmowaną do ustalenia kwot subwencji na dany rok budżetowy. 
3. Wysokość rocznej składki przypadającej do uiszczenia przez każdego członka określa się procentowo. 
4. Roczną składkę członkowie przekazują w ratach miesięcznych do budżetu Związku w terminie do 10 dnia każdego miesiąca z ustawowymi odsetkami w przypadku uchybienia w płatności którejkolwiek z rat. 
5. W razie zmiany ilości członków Związku wysokość rocznej składki ustalona procentowo winna być korygowana uchwałą Zgromadzenia.”; 
 
20)w § 46 uchyla się ust 2; 
 
21)po § 47 dodaje się § 47a w brzmieniu: 
„§ 47a. 1. Członek występujący bądź usunięty ze związku, uczestniczy w zyskach i stratach przypadających za okres, w którym był członkiem związku. 
2. Występujący lub wykluczony ze związku członek ma obowiązek uregulowania wszystkich wcześniej podjętych zobowiązań do dnia utraty statusu członka Związku.”. 
 
§ 2. 1. Organem właściwym w postępowaniach administracyjnych, wszczętych przed dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego zmiany statutu Łużyckiego Związku Gmin w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą, a nie zakończonych wydaniem decyzji ostatecznej, staje się organ Zarząd Związku. 
2. Wpisy dokonane w rejestrze działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005 r., Nr 236, poz. 2008 z późń. zm.), prowadzonym przez organy gmin – członków Związku, dokonane przed dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego zmiany statutu Łużyckiego Związku Gmin w brzmieniu nadanym niniejszą uchwałą stanowią podstawę do prowadzenia działalności regulowanej, o której mowa w tym przepisie, na terenie całego Związku. 
 
§ 3. Traci moc uchwała Nr XII/58/2011 Rady Gminy Wymiarki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Łużyckiego Związku Gmin 
 
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wymiarki
 
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 
 
« powrót do poprzedniej strony